Sculptura. Tehnici, materiale sculptura, cursuri si exemple.
Respect pentru artă

Donatello

Publicat de marina la 31 - Iulie - 2009

DONATELLO (Donatello de Niccolo di Betto Bardi, 1386-1466, Florenta) a fost un sculptor şi pictor italian, care realizeaza adevarata si definitiva ruptura cu trecutul gotic.

Donatello este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento.

Materialele preferate vor fi bronzul, marmura, lemnul si ceramica (terra cotta) smaltuita.

Opera sa face dovada unui realism robust apropiat de naturalism, a unui simt deosebit al detaliului si amanuntului (exemplu: tratarea epidermei) si accentuarea individualismului personajelor, obtinand adevarate portrete fara tendinte de idealizare.

Lucrarile sale se impart in mai multe domenii:

  • statui legate inca de monumentul de arhitectura
  • statui independente
  • statui ecvestre
  • portrete

Statuile de sfinti si profeti pentru firidele bisericii Or San Michele sau Campanila Domului din Florenta

~ Aceste statui sunt incercari ce dovedesc calitati exceptionale de sculptor.

~ Dintre cele mai bine realizate se numara:

  • statuia Sfantul Gheorghe (care de fapt nu mai reprezinta un sfant, ci un personaj cat se poate de real, un tanar energic, drapat simplu pentru a scoate in evidenta vigoarea unui trup atletic)
  • regele David zis si plesuvul (Zuccone) care desi reprezinta un important personaj biblic este mai dregaba un barbat matur, cu corp atletic si drapat intr-o toga romana de senator
  • Profetul Ieremia, la care insista mai mult pentru expresivitatea chipului, realizand un adevarat portret individualizat, pe fata caruia se cites starile sufletesti

Statui independente

Cea mai renumita lucrare o reprezinta David, invingatorul lui Goliath, statuie independenta realizata in bronz (pe care-l prefera marmurei datorita luciului oglinda pe care il poate realiza prin polisarea suprafetei).

Statuia il infatiseaza pe legendarul personaj – adolescentul pastor David ce reuseste sa-l ucida pe uriasul Goliath cu ajutorul unei prastii. Dupa omorarea dusmanului, micutul David trebuie sa taie capul uriasului si sa-l aduca inteleptilor satului ca pe un trofeu si o dovada a faptelor sale.

Reprezentand primul nud (purtand pe cap ca simbol al elegantei, doar o palarie florentina, atat de des purtata de cetatenii orasului) din statuara italiana, eroul este infatisat cu un trup adolescentin, gratios, usor efeminat, cu forme delicate.

La picioarele sale se afla capul lui Goliath, foarte realist realizat si cu o suprafata aspra si rugoasa pentru a contrasta cu perfectiunea si lustrul bronzului din care este facut personajul.

Perfectiunea trupului, linia usor sinuoasa, cu soldirea accentuata este dublata de atentia speciala acordata detaliilor, epiderma continand numeroase reliefuri fine (ce se simt la pipait), ce sugereaza accidentele de pe suprafata pielii.

Momentul ales pentru ilustrarea legendei este bine precizat: sfarsitul actiunii, cand eroul a taiat capul inamicului sau (semnificative sunt sabia in care se sprijina triumfator si capul de la picioarele sale), in fapt Donatello reprezentand succesiunea momentelor (si nu doar unul singur), de la aruncarea pietrei cu prastia si pana la taierea capului.

David pare ca tine in mana opusa piatra, desi la picioarele sale se afla deja capul uriasului.

Alte statui independente sunt Sfantul Ioan Botezatorul si Maria Magdalena (din lemn de cires).

Basoreliefurile

Fiind realizate pentru diferite biserici, ele au in principal subiecte religioase, cu o singura exceptie. Aceasta este reprezentata de Cantoria pentru tribuna cantaretilor din Domul din Florenta.

Basorelieful infatiseaza numerosi copii cu varste mici (cu toate atributele specifice varstei), veseli, voiosi si cantand sau jucandu-se in atitudini si pozitii foarte variate.

Micutii sunt realizati din marmura alba, fondul intregii lucrari fiind din mozaic acoperit cu aur (ceea ce realizeaza un contrast optim pentru scoaterea in evidenta a copiilor).

Celelalte basoreliefuri sunt pentru Cristelnita din Baptisteriul din Sienna (reprezinta Banchetul lui Irod) si altarul din biserica Sfantul Anton din Padova (cu Minunile Sfantului Anton).

Statuile ecvestre

Gattamelata inaugura la Padova prima statuie ecvestra amplasata in mijlocul unei piete publice (Piata Sfantul Anton).

Moda statuilor ecvestre, preluata dupa vechile traditii romane, exista deja la Venetia, dar nu in mijlocul unei piete, ci amplasate langa un monument de arhitectura.

Avand acum de rezolvat problema perspectivei (vedere din toate unghiurile, de jur-imprejur si de la distanta), Donatello va trata persoana marelui om politic si militar, Gattamelata, in planuri mari, simple, pentru a fi privite de la departare.

Totusi, simtul special de redare a amanuntelor si-a pus si aici amprenta, statuia calului si a calaretului avand prea multe detalii (par, ornamente si podoabe) reprezentate cu migala.

Portretele

Portretele il ajuta pe Donatello sa-si manifeste acelasi realism in tratarea personajelor portretizate.

Alege ca material ceramica (terra cotta) si obtine individualitati bine marcate (lucreaza dupa model) cu trasaturi neidealizate.

Este cazul celebrului Niccolo da Uzzano, personaj deloc infrumusetat, dar care cu toata uratenia lui exprima inteligenta, superioritate spirituala.