Sculptura. Tehnici, materiale sculptura, cursuri si exemple.
Respect pentru artă

Luca della Robbia

Publicat de artex la 31 - Iulie - 2009

LUCA DELLA ROBBIA (1400-1482) a fost un sculptor italian.

Cantoria pentru Domul din Florenta (detaliu)

Cantoria pentru Domul din Florenta (detaliu)

Luca della Robbia este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento.

El ilustreaza tendintele scolii florentine, catre a doua jumatatea a secolului si preferintele acesteia pentru gratios, gingas si dulceag, excluzandu-se pasiunea, dramatismul sau violenta.

Dintre lucrarile sale semnificative se numara:

  • Cantoria pentru Domul din Florenta, unde spre deosebire de Donatello va reprezenta adolescenti in mijlocul copiilor de varste mici, cantand, plini de gratie sau gingasie, si Madona cu pruncul din terra cotta smaltuita.

Dupa Luca della Robbia, sculptura florentina cade in dulcegarie, cu poze si efecte cautate, delicatete exagerata si artificiala.

Andrea del Verrocchio

Publicat de marina la 31 - Iulie - 2009

ANDREA DEL VERROCCHIO (1435-1488), nascut Andrea di Michele di Francesco de’ Cioni, este bine cunoscut si renumit ca pictor si sculptor.

Andrea del Verrocchio este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento.

Il Colleone, Andrea del VerrocchioVerrocchio se inscrie pe o linie diferita de directia spre care se indrepta sculptura florentina, continuand tendintele introduse de Donatello.

Format la curtea lui Lorenzo di Medici a dovedit de-a lungul timpului numeroase aptitudini, organizand serbari, pictand steaguri, facand coifuri de onoare etc.

Din numeroasele sale lucrari care s-au pierdut, au mai ramas pana azi doua foarte importante:

  • David, invingatorul lui Goliath si
  • statuia ecvestra Il Colleone

Comparandu-l pe David cu statuia realizata de predecesorul sau Donatello, se observa transformarile suferite de societatea si arta florentina.

Este vorba despre o noua interpretare prin atitudinea pe care o sugereaza eroul legendar.

Ca si la Donatello, Verrocchio relateaza momentul final al actiunii, invingerea uriasului. Dar, spre deosebire de adolescentul David reprezentat de Donatello, acum este reprezentat un barbat matur, elegant, energic si cinic.

David, Andrea del VerrocchioPrin atitudinea sa mandra (cu o mana in sold si sabia libera in cealalta mana) se ilustreaza ideea intelectualului care invinge nu prin forta bratelor, ci cu ajutorul mintii.

Personajul spiritualizat, este simbolul aristocratiei care este dominata de rafinament, lux si cultura.

Pe buzele sale apare un suras specific, cel echivoc, plin de mister (preluat de elevul lui Verrocchio, Leonard da Vinci).

De asemenea, si statuia ecvestra plasata la Venetia, ilustrand un mandru militar celebru in vremea sa, denota aceasta schimbare de conceptie si viziune. Personajul este surprins intr-o pozitie avantajoasa, de conducator curajos, ilustrand constiinta de sine, puterea si energia unei personalitati complexe.

Pisanello

Publicat de artex la 30 - Iulie - 2009

PISANELLO (1397-1451), cunoscut ca Antonio di Puccio Pisano sau Antonio di Puccio da Cereto, numit Vittore Pisano de Gorgio Vasari,  a fost sculptor si pictor, unul dintre cei mai de seama reprezentanti ai Sculpturii Quattrocento.

Pisanello este mai legat de gotic, decat de spiritul renascentist. Lucreaza mai ales medalii din bronz care reprezinta portrete ale marilor personalitati ale vremii, pe una din fetele medaliei si scene din viata acestora sau alegorii pe cealalta fata.

Dintre cele mai insemnate opere se numara:

  • portretul ducelui Malatesta
  • portretul Ceciliei de Gonzaga

De asemenea, el va fi foarte renumit prin medalioanele cu reprezentari animaliere, adevarate capodopere de arta.