Sculptura. Tehnici, materiale sculptura, cursuri si exemple.
Respect pentru artă

Articole sculptura si sculptori, ‘A’

Andrea del Verrocchio

Publicat de marina la 31 - Iulie - 2009

ANDREA DEL VERROCCHIO (1435-1488), nascut Andrea di Michele di Francesco de’ Cioni, este bine cunoscut si renumit ca pictor si sculptor.

Andrea del Verrocchio este un reprezentant al Sculpturii Quattrocento.

Il Colleone, Andrea del VerrocchioVerrocchio se inscrie pe o linie diferita de directia spre care se indrepta sculptura florentina, continuand tendintele introduse de Donatello.

Format la curtea lui Lorenzo di Medici a dovedit de-a lungul timpului numeroase aptitudini, organizand serbari, pictand steaguri, facand coifuri de onoare etc.

Din numeroasele sale lucrari care s-au pierdut, au mai ramas pana azi doua foarte importante:

  • David, invingatorul lui Goliath si
  • statuia ecvestra Il Colleone

Comparandu-l pe David cu statuia realizata de predecesorul sau Donatello, se observa transformarile suferite de societatea si arta florentina.

Este vorba despre o noua interpretare prin atitudinea pe care o sugereaza eroul legendar.

Ca si la Donatello, Verrocchio relateaza momentul final al actiunii, invingerea uriasului. Dar, spre deosebire de adolescentul David reprezentat de Donatello, acum este reprezentat un barbat matur, elegant, energic si cinic.

David, Andrea del VerrocchioPrin atitudinea sa mandra (cu o mana in sold si sabia libera in cealalta mana) se ilustreaza ideea intelectualului care invinge nu prin forta bratelor, ci cu ajutorul mintii.

Personajul spiritualizat, este simbolul aristocratiei care este dominata de rafinament, lux si cultura.

Pe buzele sale apare un suras specific, cel echivoc, plin de mister (preluat de elevul lui Verrocchio, Leonard da Vinci).

De asemenea, si statuia ecvestra plasata la Venetia, ilustrand un mandru militar celebru in vremea sa, denota aceasta schimbare de conceptie si viziune. Personajul este surprins intr-o pozitie avantajoasa, de conducator curajos, ilustrand constiinta de sine, puterea si energia unei personalitati complexe.

Alberti, Leon Battista

Publicat de artex la 27 - Iulie - 2009

LEON BATTISTA ALBERTI (18 februarie 1404 - 20 aprilie 1472) a fost scriitor, arhitect, pictor, sculptor, filozof italian şi umanist al Renaşterii - QUATTROCENTO.

Leon Battista AlbertiLeon Battista Alberti este unul din cele mai mari teoreticieni ai Italiei.

Ca arhitect a refacut Templul Malatesta (sau biserica San Francesco) din Rimini dintr-o veche bazilica, acordand cea mai mare atentie fatadei principale, ca si celor laterale. Fatada este conceputa ca un arc de triumf roman, cu trei deschideri (din care azi se pastreaza doar deschiderea principala) a intrarii in celelalte doua arcade fiind zidite).

Intrarea in biserica, cu ancadrament dreptunghiular este incununata de un fronton, iar arcurile laterale tratate ca niste semicirculare adanci, trebuiau sa adaposteasca statui pe care el insusi le-ar fi sculptat. De asemenea, partile laterale ale bisericii au fost concepute ca siruri de arcade in care erau amplasate firide ce trebuiau sa adaposteasca mormintele si statuile celor mai importanti eruditi ai orasului.

Din pacate, proiectul sau initial nu a fost realizat, Leon Battista Alberti nu a reusit sa sculpteze statuile proiectate.

Palatul Ruccelai reprezinta un model de rezolvare a fatadelor pentru palatele florentine. El introdce pilastrii adosati, decorati cu capitele ce respecta ierarhizarea ordinelor, doric la parter, ionic la etajul 1 si corintic la etajul2.

De asemenea, ritmeaza fatadele cu ajutorul ferestrelor incununate cu arcade semicirculare la etaje si al bosajelor, corniselor decorative, pronuntate ce delimiteaza etajele. A mai lucrat la realizarea fatadei principale a bisericii Santa Maria Novella din Florenta sau biserica San Sebastiano din Mantova.