Sculptura. Tehnici, materiale sculptura, cursuri si exemple.
Respect pentru artă

Pisanello

Publicat de artex la 30 - Iulie - 2009

PISANELLO (1397-1451), cunoscut ca Antonio di Puccio Pisano sau Antonio di Puccio da Cereto, numit Vittore Pisano de Gorgio Vasari,  a fost sculptor si pictor, unul dintre cei mai de seama reprezentanti ai Sculpturii Quattrocento.

Pisanello este mai legat de gotic, decat de spiritul renascentist. Lucreaza mai ales medalii din bronz care reprezinta portrete ale marilor personalitati ale vremii, pe una din fetele medaliei si scene din viata acestora sau alegorii pe cealalta fata.

Dintre cele mai insemnate opere se numara:

  • portretul ducelui Malatesta
  • portretul Ceciliei de Gonzaga

De asemenea, el va fi foarte renumit prin medalioanele cu reprezentari animaliere, adevarate capodopere de arta.

Alberti, Leon Battista

Publicat de artex la 27 - Iulie - 2009

LEON BATTISTA ALBERTI (18 februarie 1404 - 20 aprilie 1472) a fost scriitor, arhitect, pictor, sculptor, filozof italian şi umanist al Renaşterii - QUATTROCENTO.

Leon Battista AlbertiLeon Battista Alberti este unul din cele mai mari teoreticieni ai Italiei.

Ca arhitect a refacut Templul Malatesta (sau biserica San Francesco) din Rimini dintr-o veche bazilica, acordand cea mai mare atentie fatadei principale, ca si celor laterale. Fatada este conceputa ca un arc de triumf roman, cu trei deschideri (din care azi se pastreaza doar deschiderea principala) a intrarii in celelalte doua arcade fiind zidite).

Intrarea in biserica, cu ancadrament dreptunghiular este incununata de un fronton, iar arcurile laterale tratate ca niste semicirculare adanci, trebuiau sa adaposteasca statui pe care el insusi le-ar fi sculptat. De asemenea, partile laterale ale bisericii au fost concepute ca siruri de arcade in care erau amplasate firide ce trebuiau sa adaposteasca mormintele si statuile celor mai importanti eruditi ai orasului.

Din pacate, proiectul sau initial nu a fost realizat, Leon Battista Alberti nu a reusit sa sculpteze statuile proiectate.

Palatul Ruccelai reprezinta un model de rezolvare a fatadelor pentru palatele florentine. El introdce pilastrii adosati, decorati cu capitele ce respecta ierarhizarea ordinelor, doric la parter, ionic la etajul 1 si corintic la etajul2.

De asemenea, ritmeaza fatadele cu ajutorul ferestrelor incununate cu arcade semicirculare la etaje si al bosajelor, corniselor decorative, pronuntate ce delimiteaza etajele. A mai lucrat la realizarea fatadei principale a bisericii Santa Maria Novella din Florenta sau biserica San Sebastiano din Mantova.